22-11-2015, 10:27
![[Obrazek: ob2211.jpg]](http://www.medicus24.pl/images/ob2211.jpg)
Badanie przeprowadzone zostało przez dwa uniwersytety: Rice i Charlotte UNCC (stan Północna Karolina). Badaniu zostali poddani aktorzy, wybrani i podzieleni na dwie grupy wg wagi: - szczupli oraz otyli. Ich zadaniem było w pierwszym etapie dokonywanie zakupów w różnych centrach handlowych, wg wcześniej ustalonego scenariusza (tak by zachować powtarzalność sytuacji i przeprowadzanych ze sprzedawcami dialogów). Następnie uczestnicy wypełniali ankietę oceniając jak zostali obsłużeni w danym sklepie, przyznając punkty 0 - 6 (gdzie 0 oznaczało brak dyskryminacji, a 6 ekstremalną dyskryminację). Wyniki jednoznacznie pokazały, że osoby otyłe były gorzej traktowane niż osoby szczupłe.
W drugim etapie, przygotowano reklamy 5-ciu produktów z udziałem mężczyzn oraz kobiet, również podzielonych na osoby otyłe i szczupłe. Produkty zostały tak dobrane, aby nie kojarzyły się z sylwetką osób je promujących (np. walizki). Zebrana publiczność miała za zadanie wybrać reklamę oraz aktorów, która zostanie wykorzystana do promocji danego produktu. W tym wypadku oceny poszczególnych materiałów video i aktorów były również jednoznaczne i dodatkowo nacechowane stereotypami. Przygotowane reklamy z osobami otyłymi, były przeważnie oceniane bardziej krytycznie, a oceniający argumentowali, że osoby otyłe są mniej profesjonalne, mniej schludne i niedbałe.
Biorąc pod uwagę wskaźniki otyłości w USA (ponad 35%, powyżej 20 lat stanowią osoby otyłe), wyniki przeprowadzonego badania są dosyć niepokojące i wskazują na nowy obszar dyskryminacji, który dotyka prawie 1/3 społeczeństwa.
(Źródło: Medical News Today)