Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Co jeść aby żyć dłużej?
#1
"Jedz dużo i zdrowo, a będziesz długo żył" - tak przez wieki postrzegany był wpływ naszego odżywiania na długość życia.
Dzisiaj wiemy dużo więcej i wiemy że niekoniecznie dużo i niekoniecznie wszystko. Co więc powinno się znaleźć w naszej diecie?
Przeprowadzone badania opierały się o przeanalizowanie tego czym odżywiają się obywatele 3 państw, gdzie średnia życia jest najwyższa - Monako, Japonia i Singapur. 

Soja

Świeża soja to podstawa kuchni azjatyckiej. Bogata jest w izoflawony , czyli rodzaj fitoestrogenu. substancje pochodzenia roślinnego, estrogenopodobne. Wiadomo, że izoflawony mają właściwości przeciwzapalne, przeciwutleniające, przeciwnowotworowe i przeciwdrobnoustrojowe.
Dzięki temu mogą one regulować odpowiedź naszego organizmu na stany zapalne, spowolnić proces starzenia się komórek , zwalczać drobnoustroje, jak również, podobno, chronić przed niektórymi rodzajami raka.


Tofu

Biały seropodobny produkt wytworzony ze skrobi sojowej, został powiązany z wieloma korzyściami zdrowotnymi. 
Tofu często znajduje się w typowych potrawach wschodnioazjatyckich; może być smażony, pieczony lub gotowany/
Jako produkt sojowy jest bogaty w izoflawony, jest także dobrymi źródłami białka, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, które nasz organizm potrzebuje do syntezy białka. Co więcej, jest także bogaty w minerały, które nasze ciała potrzebują, aby nasze zęby i kości były mocne i zdrowe. Tofu jest źródłem wapnia, żelaza, manganu, selenu, fosforu, magnezu, cynku i miedzi.

Marchew

To bardzo popularne warzywo, najlepiej znane w swojej pomarańczowej odmianie, jest znane ze swojej wysokiej zawartości beta-karotenu, pigmentu i karotenoidu.

Beta-karoten może zostać przekształcony przez nasz organizm w witaminę A, która jest zaangażowana w funkcje odpornościowe, wzrok, reprodukcję i komunikację komórkową. Nasze ciała nie mogą wytwarzać witaminy A samodzielnie, więc musi ona pochodzić z naszej diety.
Pigment ten jest również przeciwutleniaczem, który chroni komórki naszego organizmu przed szkodliwym działaniem starzenia wywołanym przez wolne rodniki. Co więcej, badania wykazały, że pokarmy bogate w karotenoidy mogą chronić przed związanym ze starzeniem, zwyrodnieniem plamki żółtej i uszkodzeniem wzroku.
Niektóre odmiany marchwi, takie jak biała marchew, nie zawierają pomarańczowego barwnika beta-karotenu, ale wszystkie zawierają falcarinol, substancję odżywczą, która według niektórych badań może mieć działanie ochronne przeciwko nowotworom.
Podczas gdy surowe marchewki mogą być najlepsze dla zdrowia, ponieważ zatrzymują swoje składniki odżywcze, istnieją również sposoby gotowania marchwi, które mogą utrzymać większość swoich składników odżywczych "zamkniętych".


Rodzina warzyw kapustnych

Kolejnym ważnym rodzajem żywności na naszej liście są warzywa kapustne - do których zaliczamy m.in. kapustę, brokuły, brukselkę, kalafior, rzodkiewkę oraz jarmuż. Warzywa kapustne mogą przynieść bogactwo korzyści zdrowotnych.
Te warzywa mają wyjątkowo bogatą zawartość składników odżywczych, w tym wiele witamin (C, E, K i kwas foliowy), minerały (potas,  wapń i selen ) oraz karotenoidy (luteina, beta-karoten i zeaksantyna).
Warzywa kapustne zawierają także glukozynolany, substancje, które wydają się regulować stres ciała i reakcję zapalną ; mają właściwości przeciwdrobnoustrojowe , a niektóre z nich są badane pod kątem ich potencjału przeciwrakowego .
W jednym z ostatnich badań stwierdzono, że liściaste warzywa, w tym niektóre warzywa kapustne, takie jak jarmuż pomagają w spowolnieniu pogarszania się wraz z wiekiem procesów poznawczych. W związku z tym badacze sugerują, że "dodanie codziennej porcji zielonych, liściastych warzyw do diety może być prostym sposobem na poprawę zdrowia mózgu".
Kapusta, brokuły i kapusta również wykazały ochronny wpływ na zdrowie serca , dzięki zawartości witaminy K.
W końcu, warzywa kapustne są również doskonałym źródłem rozpuszczalnego błonnika , który odgrywa rolę w regulowaniu poziomu cukru we krwi i zmniejszaniu wchłaniania tłuszczu, co pomaga zapobiegać nadmiernemu przybieraniu na wadze.

Łosoś

Ostatnie badania sugerują, że spożywanie mięsa - głównie czerwonego mięsa, ale także niektórych rodzajów mięsa drobiowego - może w dłuższej perspektywie szkodzić naszemu zdrowiu. Dobrą alternatywą dla dostarczania białka w tym przypadku są ryby, a w szczególności łosoś, który zapewnia wiele korzyści odżywczych.

Łosoś jest pełen białka, a także zawiera dużo kwasów tłuszczowych omega-3 , które uważa się za korzystne dla wzroku. Badania wykazały, że omega-3 chroni przed zespołem suchego oka, charakteryzującym się niewystarczającym nawilżeniem oka, a to powoduje podrażnienie.
Co więcej, kwasy tłuszczowe omega-3 są związane ze zdrowiem mózgu. Badania sugerują, że mogą one powstrzymać spadek zdolności poznawczych związany ze starzeniem.

Owoce cytrusowe

Owoce cytrusowe są niedocenionymi bohaterami zdrowej diety; obejmują one wiele owoców dostępnych obecnie na całym świecie, takich jak pomarańcze, grejpfruty, cytryny, limonki, klementynki oraz mandarynki.
Przez długi czas cytrusy były polecane przez dietetyków ze względu na ich wysoką zawartość witaminy C , która ma właściwości antyoksydacyjne i ma przynosić wiele korzyści zdrowotnych, w tym przyspiesza gojenie, działa przeciwzapalnie i odpiera infekcję.
Specjaliści podkreślają jednak, że ten rodzaj owoców wykracza daleko poza samą witaminę C, jeśli chodzi o zawartość składników odżywczych.
Owoce cytrusowe są bogate w inne makroelementy, w tym cukry, błonnik pokarmowy, potas, kwas foliowy, wapń, tiaminę, niacynę, witaminę B-6, fosfor, magnez , miedź , ryboflawinę i kwas pantotenowy.

I to jeszcze nie koniec! Dodatkowo w owocach cytrusowych znajdziemy flawonoidy, kumaryny i karotenoidy - które mają działanie ochronne przeciwko nowotworom i chorobom układu krążenia.
Badania wykazały, że flawonoidy - w których owoce cytrusowe są szczególnie bogate - mogą "zapobiegać lub opóźniać chroniczne choroby spowodowane otyłością ".

[Źródło: Medical News Today; tyt. oryg. - What are the best foods to fight aging? / 26.01.2018]
Odpowiedz
#2
Zdrowa dieta to podstawa Smile
Odpowiedz


[-]
Szybka odpowiedź
Wiadomość
Wpisz tutaj swoją odpowiedź.

Weryfikacja przeciw botom
Zaznacz pole wyboru znajdujące się poniżej. Ten proces pozwala chronić forum przed botami spamującymi.

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Menu